Flere analyser viser at robotter bliver en stor del af fremtidens købsoplevelse, og en analyse fra Oxford University anslår at 92% af salgspersonalet kan erstattes af maskiner allerede i 2023.
De seneste år er udvalget og ydelsen af robotter steget kraftigt, mens priserne er faldet, og der er i dag flere butikskæder og storcentre, der vælger at benytte robotter som en del af købeoplevelsen. Robotterne kan skabe en række nye muligheder for kunderne, primært som en unik oplevelse der leverer underholdning og information, samt til at opsamle information om præferencer og købsoplevelse. Robotter kan tilmed frigøre noget af den som personalet bruger på de mest banale opgaver, såsom at vise vej og få tilmeldinger til nyhedsbrev.
Robotter skaber interaktion på en anden måde en andre typer af maskiner, og erfaringerne viser, at der er 30 gange flere interaktioner per dag mellem mennesker og robotter, end mellem mennesker og konventionelle digitale terminaler. Et eksempel på en robot, der benyttes markedsføres til detailbranchen i dag, er den menneskelignende robot Pepper. Pepper er designet til at kommunikere med mennesker på en naturlig og intuitiv måde,. Robotten er solgt i over 10.000 eksemplarer globalt, men er først fornyeligt blevet tilgængelig i Europa. Robotten kan reagere på bevægelse, tale og berøring. Man kan løbende udvikle og implementere nye apps på robotten, på samme måde som vi kender fra smartphones. Derved kan robotten konstant tilpasses og man kan udvikle forskellige løsninger til forskellige brugsscenarier. Pepper bruges af Nestlé i Japan og i en række af Carrefours supermarkederne i Frankrig og Spanien. Et andet eksempel, er servicerobotten LoweBot, som er blevet afprøvet i Lowes butikker i San Francisco-området. Robotten ligner ikke et menneske, men er udformet som en slags skærm på hjul, og er i stand til at finde produkter på flere sprog samt at navigere effektivt rundt i butikken. Da robotten kan hjælpe kunder med at besvare enkle spørgsmål, giver den medarbejderne mulighed for at bruge mere tid på at tilbyde ekspertise og specialkundskaber til kunderne. Desuden er LoweBot i stand til at bistå med lagerovervågning i realtid, og hjælper med at registrere købsmønstre, der kan styre fremtidige forretningsbeslutninger.
Selvom nuværende erfaringer med brug af robotter i detailbranchen er lovende, har robotter stadig til gode at vise fuldt potentiale i form af øget salg og tiltrækning af nye kunder. Teknologien er stadigvæk ny, og det er vigtigt at ansigts- og stemmegenkendelse skal fungere perfekt, hvis kunderne ikke skal blive skuffede og få en negativ kundeoplevelse. Det er dog tydeligt at robotter med fordel kan bruges i visse typer af butikker og til en bestemt type af produkter. Eksempelvis kan informationsrobotter bruges i store butikker til at sælge produkter, da de kan give detaljeret information og lede kunderne det rigtige sted hen i butikken. Målet er at spare tid, hvilket er en af de mest efterspurgte forbedringer af kundeoplevelsen.
Robotter fungerer bedst med produkter, der ikke kræver skræddertilpasset menneskelig assistance. De passer derfor bedst til standardvarer og selvbetjeningsprodukter, men i mindre grad til produkter hvor kunderne værdsætter rådgivning. Robotter er derfor mindre velegnede til luksusprodukter, da kunderne har høje forventninger til salgspersonalet.
Personale der arbejder med salg af komplekse produkter, hvor der er mange karakteristika og detaljer (f.eks. elektronikvarer) kan bruge robotter til at give supplerende information, og opsamling af kundedata kan gøre robotter i stand til at tilbyde skræddersyet information, der er tilpasset til den enkeltes kundes behov.
Robotter kan desuden spille en rolle i salg af produkter der kræver brugertilpasning, da robotter nemt kan komme med forslag til forskellige farver, størrelser og modeller – knyttes de sammen med lagerdatabasen, har de også altid er opdateret overblik over antallet af eksemplarer der er tilbage.
De fleste mennesker er fascinerede af robotter, og robotter kan give stor værdi som marketingsgimmick. Implementeres de rigtigt, kan robotter dog med fordel også bruges til at aflaste salgspersonalet og give bedre personlig betjening indenfor udvalgte områder af detailbranchen.